Kanyarsí Magazin


   Síutak                            

Kreischberg embléma
jégből faragva


Kékpálya


Mélyhóban


Érkezés


Helikopter


Félelmetes Kanada


           Atyő







 SÍPÁLYÁK BEOSZTÁSA

SZERVEZETT SÍTERÜLETEN

SZERVEZETT SÍTERÜLETEN

SZABAD SÍTERÜLETEN

Pálya (jelzett)

Síút (jelzett)

Szabad lesikló pálya

kék
piros
fekete

sárga

-

Elég széles
kitűzve

Nem elég széles
kitűzve

Egyáltalán nincs kitűzve

Kezelve

Nincsen kezelve

Nincsen kezelve

Ellenőrzött

Nem ellenőrzött

Nem ellenőrzött

Alpesi veszélyektől védett

Alpesi veszélyektől védett

Alpesi veszélyektől
nem védett


A pályákon való kulturált viselkedéssel, kis odafigyeléssel sok baleset megelőzhető!

Egy pálya nehézségi foka az útmutatón és a pályatáblákon színes ábrákkal van megadva. Ez a normál hó és időjárási viszonyokra vonatkozik.

A legfontosabb jellemző a terep állapota. A síelőnek tudnia kell figyelembe venni, ha az időjárás rossz, vagy a hóviszonyok kedvezőtlenek, ilyenkor a nehézségi fok emelkedhet.

Könnyű pálya (kékkel jelezve)

Olyan pályák, melyeken rövid szakaszokat kivéve nyílt terepen 25 % (=12 fok)-ot nem haladhatnak meg a hossz és keresztirányú lejtők. Alapformában alkalmazott támasztó lendülettel - gyakran nevezik alaplendületnek is - legfeljebb kék pályán tudunk menni.

Középnehéz (pirossal jelezve)

Olyan pályák, melyeken rövid szakaszokat kivéve nyílt terepen 40 % (=20 fok) -ot meghaladó hossz és keresztirányú lejtők nem lehetnek. Piros pályákhoz már a támasztó lendületeket biztosan és a párhuzamos lengést bizonyos mértékig biztosan tudni kell.

Nehéz (feketével jelölve)

Minden olyan pálya, amely a középnehéz pályára adott maximális értéket túllépi. A fekete lesikló pályák technikailag tökéletes síelőt követelnek meg. Nekik is könnyedebb lendületekkel kell a nagyon nehéz szakaszokon haladniuk. Nem szabad engedni a "könnyű ez nekem" önámításnak.

A szervezett síterületen a sípályák fenntartói felelősek azért, hogy mindent megtegyenek, hogy a pályák használóit a lavinaveszélytől megóvják. Feladatkörükbe tartozik a pálya és az útvonal szélének a jelölése is.

A pálya és időjárási viszonyok a hegyekben gyakran nagyon gyorsan megváltozhatnak:

· Jegesedés
· Főn meleg szél betörésnél olvadás
· Vihar hatása
· Hófúvás
· Jelzések eltűnése

Különösen a rossz látási viszonyok és a köd befolyásolják károsan a haladási biztonságot, hibás távolságbecslést és mindenekelőtt gyorsabb kifáradást okozhatnak. Ezért kell rossz körülmények között könnyebb és jelzett pályákon menni.

Fontos arra ügyelni, hogy nehéz körülmények között ne menjünk meredek pályákon, mivel a hibás távolságbecslés miatt nő az elesés veszélye. Figyelembe kell venni azt is, hogy a meredek pályák csak fogós hóban és kevesebb nyom esetén biztosak és élvezetesek. A sípályák beosztása iránymutatást ad arra, hogy hol tudnak saját tudásukkal egyedül boldogulni.

    Pályán kívül (off piste)

A síelés és a snowboardozás a kijelölt és biztosított pályákon kívül veszélyes! Az említett helyek lavinaveszélyt rejtenek, mely elsõ ránézésre nem állapítható meg. A naponta kiadásra kerülõ lavinajelentés nagyon fontos segítség a veszélyhelyzet megítélésében.
Az európai lavinaveszélyskála 5 fokozatban mutatja az éppen aktuáis állapotot.
1. fokozat = biztonságos feltételek a túrázáshoz, 5. fokozat = nagyon nagy veszélyt jelent. Alapvetõen a kijelölt pályákon kívüli terület csak az 1-es és 2-es fokozat esetén használható. 3-as, 4-es és 5-ös fokozat esetén sürgõsen ajánlott ezeket a területeket elhagyni.


Lavinajelentés naponta:
www.lawine.at
Tel.: +43 / 512 / 1588

    Sí - és snowboard - kresz (FIS 10)

A Nemzetközi Síszövetség (FIS) a következõkben határozta meg a sípályákon való viselkedés szabályait:

1. A síelõ úgy mozogjon, hogy másokat ne veszélyeztessen.
2. A sebességét és a síelés módját tudásához, a terep-, hó és idõjárási viszonyokhoz, valamimt a forgalomhoz igazítsa.
3. A hátulról jövõ síelõ úgy válassza meg nyomvonalát, hogy az elõtte haladót ne veszélyeztesse.
4. Elõzhetünk fentrõl vagy lentrõl, jobbról vagy balról, de csak akkora távtartással, hogy a megelõzött síelõnek elegendõ mozgástere maradjon.
5. A lejtõn elinduló vagy esés után újrainduló síelõ bizonyosodjon meg arról, hogy elindulása nem jelent veszélyt magának vagy másoknak.
6. A síelõ lehetõleg ne álljon meg a pálya beláthatatlan pontjain, egy esetleges esés után pedig a lehetõ leggyorsabban hagyja el a veszélyes területet.
7. Az emelkedõn felfelé vagy gyalog lefelé haladó síelõ csak a pálya szélét használhatja.
8. A síelõ tartsa be a pályajelöléseket és az egyéb jelzéseket.
9. Baleset esetén a síelõknek kötelessége segítséget nyújtani.
10. Akár szemtanúja, akár részese a balesetnek, akár felelõssé tehetõ, akár nem, a síelõ köteles személyi adatait felszólításra rendelkezésre bocsátani.

    Gyakorlati tudnivalók

Gyakorló síoktatók számtalanszor szembesülnek azzal, hogy sok nagyon súlyos baleset származik abból, ha valaki nem a tudásszintjének megfelelo pályán síel. Súlyos törések, akár évig is eltartó betegállomány.

Ha saját magadon kívül másnak is kárt okoztál, hatósági eljárásnak, pereknek nézel elébe. Ha nincs felelősségbiztosításod, szerencsés vagy, ha nincs vagyonod - házad, mert elperelik tőled. A baleset után, a pályarendőr elsö kérdése az, hogy van-e házad, vagyonod, mennyi a kereseted. Nagy az esély arra, hogy a hatóság, (de a másik személy is, akinek kárt okoztál) eljárást indít ellened.

A bírósági eljárás része szokott lenni a helyszíni szemle, amikor is azt vizsgálják a szakértők, hogy a balesetet szenvedett, vagy a balesetet okozó a tudásszintjének megfelelő pályán és helyen volt-e a balesetkor. A pályák nehézségi foka éppen azért van meghatározva, hogy tájékozódni lehessen arról, mihez van képességem s mihez nincs. Ha képességeden felül akarsz vállalni, akkor fel kell készülnöd az esetleges következményeknek a felvállalására is.


Kanyarsí Klub síutak

vissza




© Copyright, Kanyarsiklub, 2004